5 ژوئیه 2022 - یک مطالعه به رهبری محققان دانشگاه سائوپائولو (USP) در برزیل نشان داد که مولکول مصنوعیPep19 ، بر روی سیستم اندوکانابینوئید تاثیر می گذارد، و به تنظیم و تعادل عملکردهای کلیدی متابولیک، مانند اشتها، تجزیه چربی (لیپولیز) و آزادسازی انرژی، کمک می کند.

نتایج این مطالعه در مجله International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است.

دانشمندان مدت‌هاست که به دنبال راه‌هایی برای تأثیرگذاری بر عملکرد سیستم اندوکانابینوئید برای کمک به کاهش وزن افراد بوده‌اند. داروی ریمونابانت (Rimonabant)، که به عنوان یک آنتاگونیست گیرنده کانابینوئید عمل می کرد، در سال 2006 عرضه شد اما به دلیل عوارض جانبی شدید، از جمله اضطراب و افسردگی، با تمایل به خودکشی در برخی موارد، در برزیل ممنوع شد.

از آن زمان تاکنون مطالعاتی برای کشف روش های ایمن تر برای تبدیل سیستم اندوکانابینوئید به روشی مطمئن برای کمک به کاهش وزن، انجام شده است. Pep19 یا DIIADDEPLT، یک پپتید جدید و یکی از نامزدهای پیشرو در این زمینه است، که نتایج خوبی در آزمایشات حیوانی بدون اثرات نامطلوب بر روی سیستم عصبی مرکزی، به دست آورده است.

عملکرد امیدوار کننده

طبق مقاله ای که اخیراً منتشر شده است، Pep19 یک نسخه مصنوعی از پپتیدی است که به طور طبیعی در سلول های انسان یافت می شود. آنها از نظر ساختار شیمیایی یکسان هستند، اما Pep19 را می توان در دوزهای بالاتر برای رسیدن به اثر مورد نظر استفاده کرد. محققان آن را روی 50 موش که به دو گروه تقسیم شده بودند، آزمایش کردند: یکی با رژیم غذایی استاندارد و دیگری با رژیم غذایی پرچرب به مدت 30 روز. Pep19 در سالین رقیق شد و به نیمی از هر گروه و سالین تنها به نیمی دیگر داده شد.

نتایج آزمایش بسیار دلگرم کننده بود. موش هایی که رژیم غذایی پرچرب و Pep19 دریافت کردند، وزن کمی داشتند و مقاومت به انسولین کمتری را نشان دادند- مقاومت به انسولین می تواند منجر به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا و سایر مشکلات شود. این مولکول همچنین التهاب و چربی کبد را کاهش داد و همچنین فعالیت آلانین آمینوترانسفراز (ALT) را مهار کرد. ALT، آسیب کبدی را افزایش می دهد و به عنوان یک نشانگر برای غربالگری بیماری های کبدی استفاده می شود.

یکی دیگر از مزایای آن که توسط محققان شناسایی شد این بود که این پپتید مصنوعی بخشی از چربی سفید موجودات زنده (ذخایر انرژی آن) را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند، که بسیار مهم است زیرا چربی قهوه‌ای گرمازا است و با سوزاندن کالری برای تولید انرژی و گرما، به کاهش وزن کمک می‌کند.

دکتر Emer Suavinho Ferro، نویسنده ی آخر این مطالعه و استاد بخش فارماکولوژی موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه سائوپائولو (ICB-USP) و سرپرست آزمایشگاه فارماکولوژی پپتید درون سلولی در این موسسه، گفت: این فرآیند با فعال شدن نوعی پروتئین جداکننده ی زنجیره تنفسی به نام UCP1 همراه است. چربی سفید معمولاً این ماده را تولید نمی کند، اما چربی قهوه ای این ماده را تولید می کند. او افزود: ما این ارتباط را بعدا با تجزیه و تحلیل بصری چربی حیوانات تایید کردیم. ما مشاهده نمودیم که بخشی از چربی سفید در این حیوانات به رنگ بژ درآمده است، که نشان می دهدPep19 ، منجر به فعال شدن UCP1 شده است.

به گفته ی پرفسور Ferro، پپتیدPep19  بدون عوارض جانبی نامطلوبی که داروی ریمونابانت بهمراه داشت، به حیوانات کمک کرد. او افزود: عملکرد آن محیطی(peripheral) است و مستقیماً بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر نمی گذارد.

محققان قصد دارند آزمایشات بیشتری از جمله آزمایش‌های بالینی بر روی بیماران انسانی انجام دهند تا این مولکول را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، تبدیل کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220705/Synthetic-molecule-Pep19-helps-regulate-and-balance-key-metabolic-functions-study-shows.aspx